Jak dlouho vydrží člověk bez vody a jak se projevuje dehydratace

Jak dlouho vydrží člověk bez vody a jak se projevuje dehydratace

Lidské tělo je velmi přizpůsobivé. Zvykneme si na život v poušti i v mrazu. Naučíme se spát během polárního dne a být vzhůru za polární noci. Jen omezený čas nám ale zbývá, pokud se ocitneme bez přístupu k vodě, jídlu, spánku a kyslíku.

Jak dlouho vydrží člověk bez jídla 

Lidské tělo zvládne fungovat bez jídla poměrně dlouho. Někteří lidé, kteří drželi hladovku, nejedli až 70 dnů. Šance na přežití se však liší u každého člověka v závislosti na jeho výšce, hmotnosti a genetice. Velkou roli také hraje fakt, zda během hladovky pijete nebo ne. Voda vás hydratuje, čistí tělo od škodlivých toxinů a odstraňuje nečistoty z jater a tepen.  

Jak dlouho vydrží člověk bez vody

Naše schopnost přežít bez vody je mnohem horší než bez jídla. Obecné pravidlo říká, že lidské orgány vypoví službu asi třetí den bez pití. Někdy se, v případě ideálních podmínek, doba přežití prodlouží až na jeden týden. Vliv na úroveň dehydratace má okolní teplota i naše fyzické a psychické vypětí. Pozor, šance na přežití neklesá jen v horkém létě, ale také v zimě. Tělo k zahřátí potřebuje dostatek vody a navíc dehydratovaný člověk ztrácí teplo mnohem rychleji. Jedná se tak o začarovaný kruh. 

Jak se projevuje dehydratace

Dehydratace je pro lidský organismus velmi nebezpečná. Ve chvíli, kdy lidské tělo ztratí hodně vody se začnou poškozovat orgány, otečou nám klouby a přestanou se tvořit sliny. Toto je ovšem extrémní dopad dehydratace. Jak v běžných podmínkách poznáte, že máte nedostatek vody? 

Mírná dehydratace se projevuje následujícími příznaky: 

  • žízeň
  • únava
  • suché rty
  • zácpa
  • bolest hlavy
  • suchá pokožka
  • lehká závrať 
  • koncentrovaná moč tmavší barvy

Střední a těžká dehydratace se projevuje následujícími příznaky: 

  • velká žízeň
  • zrychlený puls
  • nízký tlak
  • močení a pocení se pozastaví
  • svalové křeče
  • suchá a bledá pokožka
  • svalové křeče
  • zrychlené a povrchní dýchání

U kojenců a batolat se dehydratace projevuje pláčem bez slz, mírně propadlou fontanelou na hlavičce, slabým močením nebo suchým jazykem. 

Dodržujte správný pitný režim 

Dle odborníků se pitný režim odvíjí od naší váhy. Na každých 15 kilogramů hmotnosti připadá 0,5 litru tekutin. Potřeba hydratace závisí také na našem věku, pohlaví, složení stravy, oblečení, teplotě prostředí a aktuálním zdravotním stavu. Rozhodně ale neuděláte chybu, když si každý den dopřejete 1,5 až 2 litry vody. Pokud si svým pitným režimem nejste jistí, využijte některou z aplikací, která vám pravidelný přísun vody pohlídá. 

Jaký druh tekutin je pro tělo nejlepší 

Tělu nejvíce prospívá čistá voda bez bublinek. Její výhodou je, že neobsahuje kalorie ani cukry. Ne každému ale čistá voda chutná. Zkuste ji proto ochutit citronem, mátou, meduňkou nebo sezónním ovocem.  

Nebo vyzkoušejte filtrační konvice či vodíkové lahve. Získáte čistou a svěží vodu, která vašemu tělu dodá velké množství prospěšných látek. 

Jsme zde pro vás 

Chcete pít opravdu čistou vodu? Napište nám nebo zavolejte. Společně vybereme vhodné zařízení, uvedeme ho do provozu, zaškolíme vás a pravidelně budeme provádět odborný servis. Instalaci zakoupeného zařízení obvykle provádíme do jednoho týdne. 

Kontaktujte nás a my vše zařídíme za vás:

● Telefon: +420 724 345 402 (technická podpora, objednávky, informace)

● E-mail pro objednávky a odborné informace: petrsyrovatka@atlas.cz